Monday, May 14, 2007

Måndagen som gick...

... lämnade mig grubblandes över mycket. Hur fungerar egentligen det här med att få jobb? Är det bara jag som aldrig fattar att jag fått jobbet? Nu på, om inte gamla så i alla fall äldre dagar, har jag insett att om intervjuaren ler och lyser mot en när man går därifrån, så har man fått jobbet (baserat helt och hållet på empiriska grunder). Men de säger ju aldrig något så man vet ju ändå inte säkert förrän man står där och gnor/bjuder på mat/bokar in rum/packar cd-skivor etc. Nog om det.

Jag och min gode vän den store filosofen Erik Joakim Risberg (mannen som myntade "Allt löser sig med tiden, men kanske inte till det bästa") har stött och blött ett citat ur en av mina aprilbloggar (5:e april). "- det börjar bli dags att välja mellan lycka och intelligens."
Jag kan deklarera stolt att jag sedan i söndags framgångsrikt lyckats med (att ändra) mitt val. Från att i många år envist och strävande kämpat mot alternativ 2 (Intelligens) insåg jag att det egentligen är alternativ nummer 1 (a.k.a Lycka) som jag borde styrt mot. Tyvärr är det förbannat svårt att vända och köra tillbaka när man är på väg i full fart för en nedförsbacke (jag vet inte om ni prövat någon gång...?). Det behövs ett hinder. Det är kul att kunna gå tillbaka och läsa i bloggen för det där hindret dyker upp i mars redan - på mina bonussyskonbarns dop då en del av mina cerebrala kugghjul sakta börjar gnissla.

Det är för övrigt en konspiration (helvete, måste gå till skolan snart!), väl utförd av min mor och Stefan. Joda mamma, jag har minsann sett hur ni står och myser och finurligt tittar på varandra när jag håller Alva eller Melvin. Jag började misstänka något när det ständigt utropades "Men ska inte LINDA hålla Alva/Melvin". Och ja, ni lyckades tack, bra, de tog varsin stor bit av mitt hjärta i söndags. De pulveriserade den sista tegelstenen av min "Jag-ska-aldrig-skaffa-barn"-mur.

Så JA! Jag HAR blivit en jolmande och sentimental kvinnovarelse. Men helvete vad lycklig man är! Nu måste jag rusa - ledsen för att det blev hackigt idag - men så kan det vara - jag får redigera lite senare idag! PUSS!


Hej igen! Nu sitter jag och lyssnar på 70-talets alla stora discohits! Vi hade en så skojigt luddig lektion idag så jag måste bara bifoga en modell över "Tolkningens Primärfaktorer" - nu behöver ni aldrig fundera över dem mer.... Tydligare än såhär blir det helt enkelt inte:
Dessutom konstaterade jag och Nene att det är oerhört viktigt för författare att synas (många av 1700-talets författare hann ju dö och ruttna innan någon lade märke till dem) så vi ska samarbetningsvis lägga ut varandra på Wikipedia...


En kul grej jag funderat över, som det sedermera visade sig att Göran Hägg också lagt märke till, är att i Rosens namn (Umberto Eco) har klostret ett giganteskt bibliotek. Det är liiiiite konstigt eftersom man var tvungen att slakta en kalv varje gång man behövde en sida att skriva på. (Det här är på den tiden då Gutenbergs farfar inte ens hade hunnit bli en glimt i sin fars öga). Påven, som utan konkurrens låg högst upp på boksamlarlistan på den tiden, hade efter mycket kalvskinnskrapande fått ihop knappt 443 böcker år 1295. Det motsvarar mina två första rader av den stora bokhyllan... Inte vad jag vill kalla något skrytbibliotek precis. Och det skulle vara i något lite ruffigt kloster i en avkrok.. Yeah. Right. Så går det när man skriver romaner på 1980-talet. Det skadar inte att ha lite koll på den historiska utvecklingen, Ubbe. Det kan ju bli så pinsamt sen i efterhand. ("Håll käften ditt jävla pretto", hälsar Ubbe "det är jag som är medeltidsexperten här"). Han är lite grinig idag, herr Eco. Gå och häng med Strindberg, Ubbe - han var också lite tjurig idag. Jag tror att han är lite avundsjuk, jag har inte skrivit till honom på ett tag. (För de som inte hänger med här nu så har jag en brevvänsrelation med August Strindberg och ja, jag vet - han ÄR död - men man får inte vara så trångsynt förstår ni. Tänk vilket tråkigt utbud av mentorer man skulle han om man tog hänsyn till att folk var döda. Och det är inte så kul att vara död heller, hälsar Strindberg, han kan gott ta sig an ett par adepter till om ni bara är modiga nog och skriver.)

Okej nu måste jag sluta skriva blogg och börja skriva stor litteratur. Hej då alla fina människor som tog sig en lång stund och läste idag.

4 comments:

Jul i Laloland said...

Hej älsklings blomma!
Man ska INTE redigera en blogg. En blogg är inte ett mästerligt stycke i att uttrycka sig i ord, det är KÄSNLORNA man vill åt och du har lyckats. Precis som du alltid gör.
Det är så underbart att läsa din blogg för jag hör din röst när jag läser. Det gör att jag känner mig nära dig även fast det är mil och åter mil emellan oss.
Bra gjort Ingemo och Stefan! Eftersom jag inte ska skaffa några knoddar kan jag nu istället bli EXTRAMOSTER till Lindas framtida små monster..hrmpf..ursäkta..GULDKLIMPAR ;)

Puss min ros!

Linda said...

hahaha! JAAAAAAAAAAAAAA! bra bra bra! Moster Jessica - vilket kap till moster jag får! DU! Du kanske kan bli GUDMOR - eller är du redan det till Lithea... Ja om du redan är det får du bli världens bästa extramoster annars så skriver jag mentalt in ditt namn i den tomma Gudmorsrutan. I fredags satt ajg på en buss och envisades fortfarande med att aldrig skaffa barn, idag fyller jag i imaginära barnformulär....

Jul i Laloland said...

JAG VILL VARA GUDMOR! Jag kommer skaffa ett lekrum för mina små gudbarn, jag kommer spara massa värdefulla gamla barnböcker att läsa för de små liven(För Lithea läste jag Ibsens "Ett dockhem" med förställda röster och hon gillade det!!!)
Jag är förövrigt inte hennes Gudmor, det är nog någon av hennes riktiga mostrar skulle jag tippa på.
Ja herregud va livet kan svänga du...från antibarn till probarn på en helg är fan inte illa pinkat.
Det är som med den ljuva kärleken...jag är så kär så jag går i bitar när jag tänker på att tisdag är en hel vecka bort...men den som väntar på nått gott. Over and out mitt hjärtego!

Linda said...

Jag ska filma dig och göra en trilogi - The Godmother. Jag är så skrivfull idag så du får fortsätta läsa i min ständigt växande blogg idag... PUSS!