Tuesday, May 15, 2007

Há algo para o povo portugûes também, ai em baixo!

ur Svenska Akademins Ordlista:
LÅNG-SINT
, p. adj.
som länge bär agg l. minnes oförrätter o. d.
Vid be­handling af ungdom får man icke vara långsint, utan lära sig konsten att glömma.


Jag kan inte sova. Klockan halv sex den här morgonen vaknade jag av en oförrätt jag automatiskt slätade över igår, men som mitt samvete nu protesterar mot. Det är inte ofta jag blir arg eller irriterad, men det finns vissa saker som är som att snudda vid ett elstängsel. Rent generellt går de ut på någon form av respektlöst beteende mot andra. Mer specifikt att man inte har tillräckligt mycket kontroll över sig själv för att kunna behandla folk som människor.
Men det är en knepig situation. Det är en gammal bästa vän. Och frågan är om långsint passar in som definition på mig. Det handlar snarare om att den andres beteende chockat mig så mycket att jag från och med den stunden inte kan gå tillbaka till den relationen man hade innan.

Strindberg...? Strindberg! Vad ska jag göra? (Ja, jag hade ju hatat dem för all framtid, men nu när jag är mitt nya upphöjda, döda jag, skulle jag nog försöka lösa situationen.) Misstänkte att du skulle säga det... (Jaha, men om du redan VET allt jag ska säga varför bryr du dig överhuvudtaget OM att fråga lilla MIG då?) Ameh lilla Augge, ta det lugnt, jag menade ju inte så... Gud, vad morgongrinig du är! Jag menade ju bara att "Jaha - det är väl klart att det är den jobbigaste stigen som är den rätta att gå" eller något i den stilen. (Haha! Ja det vet jag väl, men jag skulle bara visa hur lätt det är att ta saker och ting på fel sätt... Fattar du?) Aaaaah, Strindberg pedaGOGEN har vaknat, improviserade fram ett litet praktistk EXEMPEL där ja. Ja, du ÄR smart. (Jaaa... oooooooch...?) OCH vääääärldens bästa mentor! (Precis! Klarar du dig en stund nu? Jag måste gå och försöka snacka med Eco igen... Han är lite motsträvig, det är inte alla som är lika öppensinnade som du, Linda) Lycka till, Augge, hoppas det går vägen, vore ju synd om han skulle behöva dö innan han fattar att ni kan snacka!

Alltså ALLA borde ha en Strindberg i bakfickan säger jag bara - det blir ju så ENKELT, ni ser ju själva! I och för sig, Hjalle Söderberg är nog ledig också, men det blir ett sådant deprimerat synsätt på livet. Han var ju stor anhängare av Schopenhauers devis "Livet är växlingen mellan bitter längtan och besviken leda" och så myntade Hjalle själv "Köttets lust och själens obotliga ensamhet".
*viskar* Och så har jag hört att han fortfarande är lite alkoholstinn sedan sitt rikliga förfriskande mot slutet... Det är ju precis det som ställde till det igår. Alkoholen. Hon genommarinerad och jag nyligen rosenkindat hemkommen från en hurtpromenad till solnedgången på två timmar. Det kan ju bara gå fel. Men nu är det dags för mig att släppa loss min kropp på grönbete och ta en joggingtur! Hopp och lek!


(Bloggen har börjat få utländskt besök så här följer en liten kortis till dem)

PORTUGUÊS
Nuno! Carla! Duarte! E se calhar até o Miguel! Bemvindos, queridos. Quando estava a fazer o jogging deste manhã, tive uma óptima idea, porque não escrever um parte em português para vocês? (... e à minha irmã e o Mårten que também percebem) O problema hoje é só que salvo esta notícia, não sei o que vou escrever...

Hehe! Agora sei! Encontrei uma poéma do primeiro verão quando morava em Lisboa - podem corrigir os erros que dou no "Comments". ;)
(Tenho saudades vossas!)


Vem comigo e mostrar-te-ei o mundo

Fecha os olhos
Não entendes porque?

Não há importa.

Fecha os olhos.
Não escutes o mundo.
Não escutes a gente que passa.

Não escutes nada.
Salvo da tua alma.


Não consegues?
Fecha os olhos e respira.
Respira com o teu coração.

Agora escutes tua alma.


7 comments:

James Kinn said...

jag hade nog varit konstant förbannad på strindberg om jag skulle diskutera allting med honom stup i kvarten. inte säker på att vi står på samma moraliska plattform, han och jag...

Linda said...

hahaha! jaaa, men han gör sig till för mig tror jag - tar bara fram de goda sidorna och koncentrerar sig på mentorrollen :D hörrö skulle inte du komma till Malmö?

James Kinn said...

joooooo! kommer bestämma med D de kommande dagarna om vad som passar honom. jag tror på första veckan i juli, mån-tors. nåt sånt. i'll let you know.

Linda said...

jahaaaaaaaaaa, trodde det var nu i maj! :D bra bra bra

Anonymous said...

Nu har jag börjat på min nya blogg :) Hoppas allt är bra! Kram

nbunuel said...

Muito bonito miúda. Tens uns pequenos erros, mas nada de importante.
Também tenho saudade.Jocas

Maria do mar said...

Olá, Linda. Gostei mt da ideia de escreveres em português. Gostei imenso das fotos e da apresentação do teu blog, mesmo sem perceber nada de sueco. Aqui vão as Correcções pedidas:
"...desta manhã..."
"...óptima ideia..."
No poema propriamente dito:
"Agora escuta a tua alma"
Beijos e abraços