Sunday, April 29, 2007

Lat, medelhavsdoftande och mustig söndag

Igår blev det alkoholgemytlig inomhuspicknick och jag fick ett stort mått välförtjänad respekt för min rökta horngädda som levererades i trapphuset med eminent effektivitet. Satt och pratade Marocko med en doktorand i islamologi. Han var jätterolig, det vill säga helt humorlös och lite autistisk. Jag kunde svara på en verbal passning och sedan skjuta över den imaginära samtalsbollen igen, varpå han satt tyst, krampaktigt hållande i andra armens armbåge. Han satt bara där och rökte på sina favoritcigariller och så hände inte så mycket mer på ett par minuter. (Jag drack lite mer whisky, kämpade på med att inte halsblossa min cigarill, en klunk whisky till etc). Mycket intressant. Efter tre minuter frågade jag honom om något annat och så var spelet igång igen.

Idag har jag solat, bakat bröd och lagat fransk löksoppa. (God damn, jag är ett kap!) Funderade under tiden allvarligt på att skita i andra året av Författarskolan och bara göra det jag vill. (Bo i en fiskestuga på södra Öland, fiska, dreja, måla, laga mat, jogga, odla lite örter, ha en Saab v4, fota och ha det jävligt skönt.) Jag råkade zappa förbi 100 höjdare med Filip och Fredrik och hörde ett klockrent citat av Modellmannen:

"Det är inte så viktigt vad man gör - bara man TRIVS".

Och där har vi det helt enkelt. Så jag tänkte försöka ordna med det... Men det här betyder även att jag har ett helt ÅR av csn-veckor kvar! Vi snackar två nya språk! Jihoo! Inte nödvändigtvis i höst, men jag kan åka iväg i januari ett par månader till exempel. Jag har tittat i vår världsbok för vetgiriga tioåringar som vi har på toaletten (jag, som närmar mig 26, är yngst i hushållet...). Där finns tio-i-topp-listor på vad som är störst, längst, vackrast och mest pratat, t ex språk. Det är rätt få språk jag känner mig sugen på - och ryska lär sig ju varenda jäkel nuförtiden - men grekiska, bulgariska, tibetanska, indonesiska och mongoliska ligger bra till. Vi får se vad det blir av mig... Jag bifogar även en pälsmössebild till dagens blogg för att försöka ge en bild av hur jag skulle kunna se ut om valet faller på mongoliska eller tibetanska. Posta gärna åsikter om språkvalet, det uppskattas.

Imorgon ska jag och Tove ut och fiska, hon har inget spö men är en jävel på att döda fisk. Jag räknar dock med att min kallsinnighet kommer kunna växa imorgon då det är jag som är mästaren.

1 comment:

Jul i Laloland said...

Jag tycker mongoliska(om det heter så, låter intressant)
Annars är ju skånskan ett språk i sig som jag nu i kalmar har liiide svårt att uppfatta alla gånger HAHAHAHA

Jag älskar pälsmössebilden. Du är som den kvinnliga Huckelberry Finn - SWEET!(som är det nya inneordet i ståkkhålm)

Vad gäller språk tänker jag även att Indianska, typ Souix vore jääävligt coolt! Jag vill kunna prata indianspråk...
Puss ängel!