Saturday, November 21, 2009

"Brevis esse laboro, obscurus fio" (Jag försöker vara kortfattad, och blir obegriplig)

Det är sjukt länge sedan jag skrev något här. Det visar bara att jag är en samvetsgrann arbetare. Tror jag.
   Idag spenderas ledigheten med biblioteksbesök, systembolagsbesök (1 flaska bulgariskt vitt vin till jordärtskockesoppan som skola tillagas i afton i goda vänner lag och någon annans kök) samt återupplivningsförsök av forna skaldeförsök ( Strindbergsbreven och Uthållighet från Hembesökelser). Det går inte bra. Jag har just insett att allt det dåliga som jag nu har skrivit ur mig de senaste 3 åren har gjort plats för riktigt bra skrivande. Det jag senast har skrivit är kanske det bästa hittills. Det är också det som gör det så fruktansvärt beklämmande att läsa gammalt och uppenbarligen helt oanvändbart material.
   Nåja, idéerna och vissa stämningar är det inget fel på. Det gäller väl att sjuda och låta det överflödiga koka bort, sila och åter sila för att få fram det goda i smaken. Kanske tillsätta en och annan hemlig ingrediens som smakförhöjare. Vi får se.

Ha en härlig helg!

1 comment:

Anonymous said...

maste kolla:)