Wednesday, April 29, 2009

"Pro aris et focis" (För hem och härd)

Dagens titel är till både mig och Hilde. Mig för att jag har skrubbat, rensat och fejat halva dagen inför Stockholmsbesök och Hilde för att hon har fått sin vackra lägenhet.
   Förutom frenetiskt städande har jag också 
a) ätit oerhört lite 
b) sökt tre jobb 
c) lämnat växterna ute på balkongen
d) ätit pizza med Hilde och Emma. 

Jag har däremot inte: 
a) motionerat 
b) gjort veckans biologi 
c) druckit alkohol. 

Nu har jag däremot druckit te på balkongen (Vera, African-Safari-teet var supergott) med tända stearinljus och Nina Simones röst som sällskap. Sebastian har varit härute och vänt två gånger men inte haft samma nöje av det som jag.
   Det går en massa män förbi med aktiva telefoner. Ibland har Nina Simone riktigt svårt att höras. Fast då höjer jag volymen. Min dator är starkast i världen. I alla fall på den här gatan.
   Jag sitter och försöker skriva en novell. Olof och jag har en ny utmaning. Vad den går ut på har nog ingen av oss riktigt förstått ännu, men det är ett bra initiativ, tror jag. Det är vi nog i alla fall överens om. Den här veckan ska vi välja tre ord som den andres novell ska handla om. Min ska innehålla: moské, LP-skiva och kexchoklad. Hans ska innehålla: diskutslag, granne och öronproppar. Jag har fyra meningar hittills. Meningar i sig är inte så svåra att få fram. Det är snarare dramaturgin som ställer till det för mig. Jag är inte så bra på det. Meningar. Det är mer min grej, så att säga.

Jag ska försöka igen nu.

No comments: