Wednesday, March 21, 2007

Vi har en ny lek. Den heter ”När jag ser...”. Jag och Olof kom på den igår kväll när vi gick hem från Super Bowl vid Värnhem. Det började med att Olof sa ”Linda, jag har så mycket ångest att när jag går till jobbet så är frågan bara om jag ska kasta mig framför buss nummer fem eller nummer tre.”. Och jag sa: ”Olof, jag har så mycket ångest att när jag ser ett sugrör så tänker jag: ska jag köra ner det i halsen och försöka få ett lufthål i ångesten eller bara skita i det och kvävas ihjäl?”. Där och då föddes den. Vi kom igång rejält där när vi promenerade förbi bilar, affärer och telefonkiosker.

”När jag ser en bil så tänker jag, ska jag köra ihjäl mig eller gasa ihjäl mig?”

”När jag ser en tjej tänker jag, ska jag knulla ihjäl mig eller bli ihop med henne?”

”När jag ser en telefon tänker jag ska jag strypa mig med telefonsladden eller ringa någon och be dem komma och skjuta mig?”

”När jag ser ett Konsum tänker jag ska jag gå in och konsumera ihjäl mig eller ska jag börja jobba där?”

”När jag ser en limpa tänker jag ska jag äta ihjäl mig eller röka ihjäl mig?”

Det lättade upp måste jag säga. Frigörande att avdramatisera allt helt enkelt. Och det är ett sådant kreativt sätt att handskas med ångesten. Måste vara långt bättre än att knapra psykofarmaka.

1 comment:

Mon said...

igen. Skit bra!